piątek, 13 marca 2015

Przyroda - Bezpieczny prąd

Bezpieczny prąd to nie tylko taki, którego potrafimy używać. Bezpieczny prąd znaczy także, jak twierdzą moi siedmioletni uczniowie, że jest dobry dla środowiska. Bezpieczny produkują elektrownie wiatrowe. Dziś pomysł na stworzenie takiej elektrowni na ścianie w sali lekcyjnej. A także kilka stron, które mogą być źródłem pomocy i inspiracji do prowadzenia zajęć. 


Do zajęć o prądzie, jego powstawaniu, zastosowaniu i bezpiecznym użytkowaniu warto dołączyć element ekologii. To, że do kontaktu rąk nie wkładamy uczniowie podstawówki wiedzą od dawna i takie treści w podręczniku nie są dla nich zbyt fascynujące.

Proponuję zająć się tym, co współczesne nie tylko po to, żeby było ciekawie, ale także po to, żeby kształcić świadomych, odpowiedzialnych ludzi, którzy będą wiedzieli, jak dbać o swoje otoczenie. Zielona energia to nie tylko temat aktualny, ale też niezwykle ważny i... dochodowy. Być może rozbudzenie zainteresowań w młodości pozwoli uczniom zyskać coś konkretnego w przyszłości...

Przebieg zajęć:

1. Rozmowy na temat bezpiecznego prądu inspirowane tekstami w książkach, filmami i prezentacjami multimedialnymi. Dwa obszary rozmowy: prąd i jego bezpieczne użycie w domu, prąd i ekologia, źródła pozyskiwania prądu bezpieczne dla środowiska.
2. Ustalenie odpowiedzi na pytanie "Co to znaczy - bezpieczny prąd?"
3. Stworzenie farmy wiatraków - gazetka ścienna.
4. Zaprojektowanie i stworzenie drogowskazów, które będą zapraszały dzieci ze szkoły do obejrzenia gazetki.
4. Praca domowa: Plakat pt. "Bezpieczny prąd".

Na poważnie

Z pomocą, czyli profesjonalną wiedzą przyjdzie wam na pewno portal mlodyekolog.pl. Fanstatyczny zbiór informacji, czytanych przez Krystynę Czubównę. Warto zajrzeć i wybrać to, co przyda się do zajęć.

Farma wiatraków

Zieloną energię uzyskuje się na trzy sposoby w elektrowniach wodnych, wiatrowych lub dzięki bateriom słonecznym. Proponuję zająć się stworzeniem farmy wiatraków.


Co jest potrzebne:

- białe kartki pocięte na kwadraty
- kredki i flamastry
- nożyczki
- pinezki
- paski kolorowego lub białego papieru

Ja to zrobić:

1. Z kwadratowych kartek przygotujemy wiatraczki. Kartki zginamy po przekątnej, dwa razy. Przecinamy nożyczkami po linii zostawiając około 1- 2 cm.
2. Ozdabiamy wiatraki. Warto zaplanować ozdobienie skrzydeł wiatraka. Można przy tym się zastanowić, jakie wzory będą wyglądały ciekawie, gdzie takie wiatraki będą stały, co warto byłoby na nich narysować.
3. Zaginamy ramiona do środka i łączymy pinezką lub klejem. Następnie wszystko pięknie instalujemy na naszej farmie wiatraków.


15 komentarzy:

  1. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie bardzo ważna jest edukacja o ochronie środowiska i o tym, że istnieją alternatywne źródła energii. Ja teraz rozważam montaż u siebie na dachu instalacji fotowoltaicznej. Bardzo podobają mi się realizacje http://inovativ.pl/project_category/5kw/ i właśnie takie rozwiązanie chcę również mieć u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dlatego ja również jestem zdania, że bezpieczny prąd możemy pozyskiwać sami poprzez panele fotowoltaiczne. Jednak jak przeczytałem wpis https://poprostuenergia.pl/kolektory-sloneczne-czy-panele-fotowoltaiczne-roznice/ to już dokładnie wiem jakie są różnice pomiędzy kolektorami słonecznymi i fotowoltaiką.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie, że już tacy młodzi ludzie zdają sobie sprawę z takich ważnych dla środowiska kwestii. Może któregoś to mocniej zainteresuje i będzie chciał życie związać z tematem? Są studia jak te http://www.wseiz.pl/pl/studia/wydzial-zarzadzania/ochrona-srodowiska , bardzo ciekawy kierunek. A na takiej uczelni na pewno na bardzo wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak najbardziej sam prąd jest niezwykle ważny i jak dla mnie istotne jest, aby całość działała jak należy. W takiej sytuacji zawsze dzwonię po elektryka https://wzu-energpol.pl/ i mogę być pewna, że całość będzie sprawna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Sama przyroda jest niezwykle ważna i moim zdaniem jak najbardziej warto jest dbać o ekologię. Ja również jakiś czas temu miałem okazję korzystać z usług firmy http://eco-expert.eu/ która wykonuje bardzo szczegółowe analizy środowiskowe.

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że na pewno są sprawdzone rozwiązania i jak dla mnie również dość istotną kwestią jest to aby mieć dobrego elektryka. Ja jestem zdania, że bardzo fajną sprawą jest korzystanie z usług elektryka jak http://www.elektryk-krakow.pl/ gdyż jest to fachowiec na którym na pewno się nie zawiedziemy.

    OdpowiedzUsuń