środa, 11 lutego 2015

Matematyka - Bingo

Kolejna gra w czasie, której uczniowie wykonają działa bez znudzenia i niechęci. A nawet z dużą dawką emocji. Gra, o którą pewnie będą prosili, kiedy tylko nadarzy im się okazja. 


Przeglądając blog z grami Kostki na matmie odświeżyłam sobie skarbczyk prostych do wykonania gier. Jedną z nich jest - Bingo! nazywana też czasem - Trzy w linii. 

Doskonały sposób na powtórzenie tabliczki mnożenia. Z moją klasą zajęliśmy się mnożeniem do 30. To w większym zakresie proponowałbym jednak zrobić przy użyciu właśnie Tabliczki mnożenia i losowaniu przykładów, ale o tym już w innym poście. 

Przebieg zajęć:

1. Wspólne ustalenie możliwych wyników mnożenia przy rzucaniu dwoma kostkami sześciościennymi - zastanawialiśmy się, jakie są możliwości i każdą z nich zapisaliśmy na tablicy. 

2. Rozdanie uczniom kart (można je zalaminować i zapisywać liczby mazakiem ścieralnym).

3. Wybranie z puli możliwych wyników dziewięciu i wpisanie ich w kratki na planszy. Tutaj, w moim odczuciu, warto zwrócić uwagę na to, aby dzieci po zapisaniu liczb odłożyły ołówki lub mazaki, gdyż moi...po tym, gdy okazało się, że padła liczba, której nie mają, po prostu wytarli jedną ze swoich i wpisali tę wylosowaną! 

4. Rozpoczęcie gry. Nauczyciel lub jedna osoba rzuca kostkami. Podaje działanie - 6 x 4. Uczniowie samodzielnie obliczają wynik. Jeśli mają u siebie 24, mogą zakryć liczbę przygotowanym przedmiotem. Warto każde działanie zapisywać na tablicy (bez wyniku oczywiście). 

5. Zakończenie gry. Gra kończy się w momencie, gdy ktoś krzyknie "BINGO!". Aby to zrobić, należy zakryć trzy pola w linii (w poziomie, pionie lub na ukos). 
Sprawdzenie - osoba, która powiedziała BINGO podaje kolejno zakryte wyniki:
- 25?
- Gdzie jest 25? - pyta nauczyciel.
- 5x5.
- Ok, kolejna liczba, którą zakryłaś?
- 16, czyli 4x4. 
- Świetnie. I ostatnia?
- 9. 
- Czy w naszym losowaniu bingo padła liczba 9??
- Taaak! 3x3. 
- Brawo! 

Dodatkowa zasada

W czasie gry w Bingo emocje sięgają zenitu i aby w klasie nie zrobiło się zbyt głośno, ani, żeby zabawa nie straciła sensu, gdy ktoś wykrzykuje na głos wyniki - wprowadzam zasadę jednego słowa. W czasie gry jedynym słowem, jakie mogą wypowiedzieć uczniowie, jest BINGO! Za każdym razem, kiedy robi się zbyt głośno, kiedy ktoś krzyknie wynik, zaczynamy grę od początku. Uwierzcie, że szybko dają sobie radę. Przeżywają emocję krzycząc "w milczeniu" i podskakując, ale każdy ma szansę samodzielnie policzyć. 


Aplikacja kostki 

Warto skorzystać z mobilnej aplikacji kostki - szczególnie na tablecie kostki są duże i dobrze widoczne. Uczniowie dobrze je widzą i lubią ten sposób losowania. 
Aplikację można pobrać np. tutaj:

2 komentarze:

  1. Dobry pomysł na utrwalanie tabliczki mnożenia. Nauka poprzez zabawę. Świetnie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł na urozmaicenie zajęć z uczniami. Z jednej strony mamy utrwalenie tabliczki mnożenia, a z drugiej edukację poprzez zabawę. Na pewno wykorzystam ten pomysł podczas zajęć z uczniami! :)
    Monika (http://ksiazki-muzyka-edukacja-i-ja.blogspot.com/)
    PS: Pozwoliłam sobie już kilka dni temu dodać link do Pani bloga u siebie. Od pewnego czasu śledzę Pani wpisy i na pewno będę to robić dalej!

    OdpowiedzUsuń