poniedziałek, 18 sierpnia 2014

Lekcja wychowawcza - Klasowy kalendarz urodzinowy


Jak spamiętać wszystkie daty urodzin uczniów? Co zrobić, żeby o nich nie zapomnieć? Klasowy kalendarz urodzin to doskonały sposób nie tylko na przypomnienie o urodzinach, ale też na ćwiczenie kalendarza i obliczeń z nim związanych. 

Urodziny to dla dzieci w młodszym wieku szkolnym bardzo ważny dzień. W mojej klasie staram się go świętować, choć bez przesadnych uroczystości. Są cukierki, sto lat, życzenia i chwila na przyjemności związane ze świętem. 

Muszę przyznać, że nie zawsze jednak pamiętam o urodzinach dzieci, szczególnie kiedy wypadają one w weekend. 
Nigdy nie robiłam urodzinowych kalendarzy w klasie, a mam wrażenie, że warto. 

Samodzielnie czy z dziećmi?

Tegoroczny kalendarz wykonany został przeze mnie, we wrześniu zawiśnie na tablicy w sali i będzie nam towarzyszył przez cały rok. W przyszłym roku zrobią go dzieci. W tym postanowiłam sama się tym zająć, szczególnie, że wiem, iż uczniowie też lubią dostać czasem od swojej pani taki własnoręcznie wykonany "prezent". Potrafią docenić. Wydaje mi się też, że dobrze im czasem pokazać, że pani też robi różne rzeczy, że też pracuje i się stara nie tylko ucząc na co dzień, ale przygotowując drobiazgi dla nich. 

Jak wykonać babeczkowy kalendarz:

1. Przygotuj materiały: 
nożyczki
klej 
flamastry
kolorowe kartony 
ozdoby


2. Wytnij spód babeczki - najlepiej sprawdził mi się kolor żółty lub bardzo jasnobrązowy oraz jej górę - tutaj najłatwiejsza do wykonania okazała się babeczka biała. 


3. Ozdób babeczkę według własnego pomysłu i zapisz na każdej miesiąc. 
Ja podzieliłam babeczki na 3 grupy kolorystyczne. Teraz myślę, że mogłam podzielić na 4 związane z porami roku... 
Miesiące parzyste mają inny kolor spodu babeczki (można na tym też ćwiczyć liczbę dni).



4. Można dokleić ozdoby. U mnie są to świecące kwiatuszki w takiej liczbie, jaka odpowiada danemu miesiącowi. Do klejenia wykorzystuję klej introligatorski, nawet jeśli gdzieś wypłynie, to po wyschnięciu jest przeźroczysty i niemal go nie widać. 




5. Przygotuj świeczki. Na każdej zapisz imię dziecka. W płomyku dopisałam dzień, w jaki przypadają urodziny danego ucznia. Ozdobiłam płomyki brokatem - moi uczniowie lubią ozdoby, szczególnie te świecące...






6. Przyczep świeczki do odpowiedniej babeczki z miesiącem i kalendarz na ścianę gotowy


Skąd pomysł?

Pomysłów na kalendarze można w internecie znaleźć wiele. Ten z babeczkami powtarzał się najczęściej. Podoba mi się. Jest słodko, kolorowo i nie zajmuje za wiele miejsca. Do zrobienia go potrzebne mi były 4 arkusze A4, praca zajęła chwilę, ale efekt chyba całkiem niezły. Zobaczymy we wrześniu.


Niedługo zamieszczę widoczek z sali. 

Zabawy z babeczkami:

- Kto urodził się najwcześniej?
- Ile miesięcy po Stasiu urodziła się Laura?
- Kto w naszej klasie jest najmłodszy?
- Ile miesięcy ma rok?
- Dlaczego babeczki mają dwa kolory spodów? 
- Jak można podzielić rok?
- Ile osób urodziło się we wrześniu? Kto z nich jest najstarszy? O ile (dni)?
- Czy są jakieś osoby, które urodziły się tego samego dnia? 
- Znajdźcie pary, które mają coś wspólnego (np. obie urodziły się 16tego, ale innego miesiąca, obie urodziły się w miesiąc, który ma 30 dni.. itd.)

I mnóstwo, mnóstwo innych... Może macie jakieś pomysły? Przydadzą się na pewno.


9 komentarzy:

  1. Piękne i pomysłowe! Czy mogę skraść i wykorzystać w przedszkolu?? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję. Jasne:) To nie mój pomysł, tylko wykorzystanie jednego z wielu, które przeglądałam szukając inspiracji:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wooow! :) Piękny kalendarz! :) Zrobię chyba podobny :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny kalendarz i świetny pomysł! Urodziny to ważne wydarzenie w życiu dziecka. Uhonorowanie solenizanta w klasie to wielka wspólna radość!

    OdpowiedzUsuń
  5. Sabinko, mam też nasz klasowy. Czekam na dobry moment, by zawisł w klasie. Akurat we wrześniu urodziło się najwięcej dzieci, a 2 września mieliśmy pierwsze obchody. Mamy specjalny rytuał, który dzieci uwielbiają. W każdej klasie dochodzi dodatkowy element do rytuału. Najlepszym momentem jest wspólne zdjęcie, które robię stojąc na krześle.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super pomysł ze zdjęciem Jolu!
    Dobrze mieć jakieś proste sposoby na obchodzenie urodzin:)

    Nasz kalendarz wisi już miesiąc, dzieciaki wciąż mu się przyglądają, a już na pewno przydaje się do przypominania - A jaki miesiąc jest po wrześniu?

    OdpowiedzUsuń
  7. Super pomysł!
    Ja tez obchodziłam z moimi dzieciakami urodzinki. Rysowały sobie laurki i wypisywały życzenia na dużej kartce.
    Ale ten kalendarz to świetna przypominajka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł z tymi kartkami :) muszę to przemyśleć, bardzo mi się podoba. Dzięki!

      Usuń