czwartek, 19 marca 2015

Edukacja językowa - Znam Alfabet

Tuż po rozpoczęciu roku poprosiłam rodziców, aby podarowali nam w prezencie stare kalendarze z dużymi ilustracjami. Dzięki pomysłowi koleżanki po fachu, okazało się, że są wspaniałą pomocą przy nauce i ćwiczeniu znajomości alfabetu. Uczniowie są szczęśliwi, skupieni i bardzo zaangażowani! 




Pomysł zaczerpnięty od Joanny Apanasewicz - autorki bloga http://apanaski.blogspot.com/.

Wykonanie tej pomocy nie jest trudne ani specjalnie czasochłonne. Można do pomocy włączyć uczniów.

Potrzebne materiały

- Karta z kalendarza z ciekawym rysunkiem
- karteczki z zapisanymi słowami
- klej lub zszywacz
- nożyczki

Przygotowanie

Kartę z kalendarza tniemy na kilka równych pasków.
Układamy je obrazkiem do spodu.
Przygotowujemy 8 mniejszych karteczek z zapisanymi słowami.
Przyklejamy karteczki ze słowami ułożone w kolejności alfabetycznej na paski kalendarza.


Przebieg

Rozdajemy uczniom po komplecie pasków. Najlepiej, aby każdy miał swoje. Uczniowie nie oglądając obrazka układają słowa w kolejności alfabetycznej - od lewej do prawej. Ułożone paski odwracamy kolejno i sprawdzamy, czy poprawnie ułożyliśmy słowa.


Korzyści

1. Ćwiczmy alfabet i czytanie.
2. Indywidualizacja pracy na lekcji - taki sposób nauki wspaniale pokazuje w jakim tempie pracują nasi uczniowie, kto potrzebuje pomocy i sprawdza kolejne litery w alfabecie, a kto już szybko sobie z tym radzi w pamięci. Jedna uczennica ułożyła 3 komplety pasków, a druga w tym samym czasie już 9.
3. Uczymy współpracy - po ukończeniu zadania uczniowie muszą wymienić się obrazkami. Robią to w różnym tempie, czasem chwilę czekają. Czasem widzą, że ktoś potrzebuje pomocy i sami z siebie jej udzielają.
4. Rozbudzamy motywację uczniów - taka forma nauki jest dla dzieci bardzo przyjemna. Każde z nich odnosi sukces, każde pracuje we własnym tempie. Wszyscy uczniowie z zaangażowaniem podchodzą do wykonania zadania. Alfabet powtarzają wielokrotnie, ale obrazki naprawdę są dla nich nagrodą.
5. Aktywizujemy uczniów - praca i aktywność skupiona jest na uczniu. Nauczyciel koordynuje, pomaga i wspiera uczniów w zależności od ich potrzeb.


0 komentarze:

Prześlij komentarz