wtorek, 7 stycznia 2014

Ortografia - Tablice ortograficzne

Jak uczyć dzieci ortografii? Jakie sposoby są dla uczniów ciekawe? Jak zrobić tablice, które mogą przydać się w sali lekcyjnej, na korytarzu szkolnym lub w domu?



Pisałam już o tym, jak zrobić jedną z prostszych, ale ciekawych pomocy dla uczniów, którzy jeszcze nie potrafią pisać - Tablica ortograficzna dla najmłodszych. Tym razem chciałam pokazać Wam sposób na podobną pracę, jednak przeznaczoną dla uczniów, którzy potrafią pisać. Pomysł znów pochodzi z jakiejś konferencji sprzed lat. Pomyślałam, że warto go odświeżyć. 

Jak wykonać?

Potrzebne materiały:
- kolorowe kartony - wielkość w zależności od potrzeb
- małe kolorowe (jasne) kartoniki (im wszystko sztywniejsze, tym dłużej wytrzyma)
- pisaki i kredki
- taśma klejąca

Działania:
1. Na karteczkach po jednej stronie piszemy słowo z trudnością ortograficzną - bez najważniejszej litery np. b_da. Dorysowujemy do tego obrazek, gdyż zdarza się, iż uczniowie nie zawsze wiedzą, co to za słowo.

2. Po drugiej stronie - do góry nogami - wpisujemy to samo słowo, jednak już uzupełnione - buda.  Można zaznaczyć trudność ortograficzną kolorem.

3. Przyklejamy kartki tak, aby otwierały się do góry.

Ortografia na co dzień - czyli, jak to wykorzystać

Tablice można powiesić w sali lekcyjnej, na drzwiach, na korytarzu. W naszej szkole wiszą już kilka miesięcy. Są już trochę pogięte i zmęczone, ale nadal używane. Dzieci z ogromną radością zaglądają do nich na przerwach, w czasie oczekiwania na wejście do stołówki. Naprawdę warto spędzić tak czas na kole lub lekcji. Taka pomoc posłuży przez dłuższy czas!


A może ktoś z Was robił już taką pomoc? Sprawdziła się? Długo wisiała?