sobota, 8 czerwca 2019

Motywowanie - NaCoBeZU

NaCoBeZU? Na co mi ta beza? Zobaczcie, co to słodko brzmiące NaCoBeZU i z czym to się je...



Ten sposób motywowania poznałam kilka lat temu na warsztatach CEO związanych z Ocenianiem Kształtującym. Chcę się nim podzielić jedynie jako fragmentem większej całości. Może z powodzeniem być stosowany przez każdego, kto ma chęć na trochę wysiłku dziś, a tym samym, przy pewnej wprawie, na oszczędzenie sobie wielu działań w przyszłości. 

Czym jest NaCoBeZU

NaCoBęZwracaćUwagę

Jest to zbiór najważniejszych kryteriów wykonania zadania, które prezentujemy uczniowi jeszcze przed przystąpieniem do działania. Robimy to, żeby wiedział, czego się nauczy, co będzie po tej lekcji, dziale, dniu itp. Tym samym jest to uświadomienie uczniowi, czego od niego oczekujemy.


 

Można oczywiście, jak to jest w założeniu, korzystać z tego w czasie każdej lekcji, w podsumowaniach działów i przed klasówkami... Ja jednak chciałabym podzielić się z jedną z moich ulubionych funkcji NaCoBeZU - ocenianie prac pisemnych

NaCoBeZU prac pisemnych

Zwykle w klasie trzeciej zaczynałam stawiać uczniom stopnie, w ramach łagodnego przejścia do klasy czwartej. Nie lubię tego i nie umiem robić. Potrzebowałam czegoś, co mi to ułatwi. Zastanawiałam się, z czego i jak stawiać stopnie, aby było obiektywnie i nadal jasno do uczniów.

Wymyśliłam sobie (choć pewnie nie ja pierwsza) wtedy bardzo prosty system oceniania prac pisemnych. 
Karteczki z kryteriami przy pierwszej pracy uczniowie wklejają do zeszytu. Później korzystają ze swoich lub ogólnodostępnych, które są w sali.

Wydrukowane na formacie A6 kilka punktów, kryteriów ułatwia uczniom pracę. Mam takie karteczki dotyczące wszystkich prac pisemnych. Jest opowiadanie, list, opis, ogłoszenie, zaproszenie. Są zalaminowane i wiszą w Centrum Pisania SuperUcznia. Dzieci stale mają do nich dostęp. Gdy na lekcji skończą pisać pracę, proszę, aby sprawdziły, czy spełnia wszystkie kryteria. Czasem biorą je sami, czasem ja podsuwam, kiedy widzę, że uczeń nie jest pewien, czy oddać już pracę.
Korzystają z nich zarówno w czasie zwykłych lekcji, jak i w czasie sprawdzianów. 



Dzięki takiemu podejściu do oceniania prac było mi łatwiej wystawić im ocenę, miałam wrażenie, że robię to sprawiedliwie, a i oni pięknie piszą i ich prace są po prostu dobre. Wiedzą, co zrobić, aby takimi były. Skoro też miałam stawiać stopnie, to oczywiste było, że spełnione wszystkie punkty dawały 6. 

Uwaga - w pracach pisemnych na lekcji nie oceniam ortografii. Jest to kryterium "na szóstkę"! 

Przykłady

Tutaj przykładowe NaCoBeZU:
- opisu postaci, 


Opis postaci – NaCoBeZU
1.
Jest czytelnie zapisany.

2.
Ma tytuł w cudzysłowie.

3.
Składa się z kilku części (akapitów):

- krótki wstęp i przedstawienie postaci

- wygląd postaci

- charakter i zainteresowania

- moja opinia o postaci

4.
Zdania są poprawnie ułożone i mają sens. 

5.
Zdania zaczynają się wielką literą i kończą odpowiednim znakiem (., !, ?).

6.
Jest poprawny ortograficznie.
- opowiadania, 


Opowiadanie – NaCoBeZU
1.
Jest czytelnie zapisane.

2.
Ma tytuł w cudzysłowie.

3.
Składa się z kilku części (akapitów):

- rozpoczęcie - Jak to wszystko się zaczęło? Kiedy? Gdzie? Kto jest bohaterem?

- główna część opowiadania – Co się po kolei działo?

- zakończenie – Jak to wszystko się skończyło?

4.
Zdania są poprawnie ułożone i mają sens.

5.
Zdania zaczynają się wielką literą i kończą odpowiednim znakiem (., !, ?). Przecinki występują w odpowiednich miejscach (przed: bo, ponieważ, więc, ale, kiedy, gdy, jak, a, jednak).

6.
Jest poprawne ortograficznie.

- ogłoszenia.


OGŁOSZENIE – NaCoBeZU
1.
Jest czytelnie zapisane.

2.
Ma tytuł – Ogłoszenie, Zgubiony kapelusz itp.

3.
Zawiera ważne elementy:

- kto ogłasza?

- kiedy?

- co?

4.
Zdania są poprawnie ułożone i mają sens. 

5.
Zdania zaczynają się wielką literą i kończą odpowiednim znakiem (., !, ?). Przecinki występują w odpowiednich miejscach (przed: bo, ponieważ, więc, ale, kiedy, gdy, jak, a, jednak).

6.
Jest poprawne ortograficznie.


Zachęcam do modyfikacji wg własnych potrzeb i stworzenia własnych do tego, co jest potrzebne.  

0 komentarze:

Prześlij komentarz