NaCoBeZU? Na co mi ta beza? Zobaczcie, co to słodko brzmiące NaCoBeZU i z czym to się je...
Ten sposób motywowania poznałam kilka lat temu na warsztatach CEO związanych z Ocenianiem Kształtującym. Chcę się nim podzielić jedynie jako fragmentem większej całości. Może z powodzeniem być stosowany przez każdego, kto ma chęć na trochę wysiłku dziś, a tym samym, przy pewnej wprawie, na oszczędzenie sobie wielu działań w przyszłości.
Czym jest NaCoBeZU
NaCoBędęZwracaćUwagę
Jest to zbiór najważniejszych kryteriów wykonania zadania, które prezentujemy uczniowi jeszcze przed przystąpieniem do działania. Robimy to, żeby wiedział, czego się nauczy, co będzie po tej lekcji, dziale, dniu itp. Tym samym jest to uświadomienie uczniowi, czego od niego oczekujemy.
NaCoBeZU prac pisemnych
Zwykle w klasie trzeciej zaczynałam stawiać uczniom stopnie, w ramach łagodnego przejścia do klasy czwartej. Nie lubię tego i nie umiem robić. Potrzebowałam czegoś, co mi to ułatwi. Zastanawiałam się, z czego i jak stawiać stopnie, aby było obiektywnie i nadal jasno do uczniów.Wymyśliłam sobie (choć pewnie nie ja pierwsza) wtedy bardzo prosty system oceniania prac pisemnych.
Karteczki z kryteriami przy pierwszej pracy uczniowie wklejają do zeszytu. Później korzystają ze swoich lub ogólnodostępnych, które są w sali.
Korzystają z nich zarówno w czasie zwykłych lekcji, jak i w czasie sprawdzianów.
Uwaga - w pracach pisemnych na lekcji nie oceniam ortografii. Jest to kryterium "na szóstkę"!
Przykłady
Tutaj przykładowe NaCoBeZU:- opisu postaci,
Opis postaci – NaCoBeZU
| ||
1.
|
Jest czytelnie zapisany.
| |
2.
|
Ma tytuł w cudzysłowie.
| |
3.
|
Składa się z kilku części (akapitów):
| |
- krótki wstęp i przedstawienie postaci
| ||
- wygląd postaci
| ||
- charakter i zainteresowania
| ||
- moja opinia o postaci
| ||
4.
|
Zdania są poprawnie ułożone i mają sens.
| |
5.
|
Zdania zaczynają się wielką literą i kończą odpowiednim znakiem (., !, ?).
| |
6.
| Jest poprawny ortograficznie. |
Opowiadanie – NaCoBeZU
| ||
1.
|
Jest czytelnie zapisane.
| |
2.
|
Ma tytuł w cudzysłowie.
| |
3.
|
Składa się z kilku części (akapitów):
| |
- rozpoczęcie - Jak to wszystko się zaczęło? Kiedy? Gdzie? Kto jest bohaterem?
| ||
- główna część opowiadania – Co się po kolei działo?
| ||
- zakończenie – Jak to wszystko się skończyło?
| ||
4.
|
Zdania są poprawnie ułożone i mają sens.
| |
5.
|
Zdania zaczynają się wielką literą i kończą odpowiednim znakiem (., !, ?). Przecinki występują w odpowiednich miejscach (przed: bo, ponieważ, więc, ale, kiedy, gdy, jak, a, jednak).
| |
6.
|
Jest poprawne ortograficznie.
|
OGŁOSZENIE – NaCoBeZU
| ||
1.
|
Jest czytelnie zapisane.
| |
2.
|
Ma tytuł – Ogłoszenie, Zgubiony kapelusz itp.
| |
3.
|
Zawiera ważne elementy:
| |
- kto ogłasza?
| ||
- kiedy?
| ||
- co?
| ||
4.
|
Zdania są poprawnie ułożone i mają sens.
| |
5.
|
Zdania zaczynają się wielką literą i kończą odpowiednim znakiem (., !, ?). Przecinki występują w odpowiednich miejscach (przed: bo, ponieważ, więc, ale, kiedy, gdy, jak, a, jednak).
| |
6.
|
Jest poprawne ortograficznie.
|
Zachęcam do modyfikacji wg własnych potrzeb i stworzenia własnych do tego, co jest potrzebne.
0 komentarze:
Prześlij komentarz