piątek, 2 grudnia 2016

Edukacja językowa - Gramatyczne frytki

Czy uczyliście lub ćwiczyliście kiedyś części mowy poprzez składanie zamówień na gramatyczne frytki? Jeśli nie, to czas wprowadzić tę zabawę do swojej klasy, aby zachęcić dzieci do ćwiczeń i pomóc im zgłębić tajemnice rzeczowników, czasowników... 



...przymiotników, liczebników i przysłówków.
Zazwyczaj, kiedy powtarzamy sobie części mowy, których jest już kilka, to pojawiają się pytania o inne wyrazy nie mieszczące się w kategorii "rzeczownik, czasownik, przymiotnik". Ćwiczenia z częściami mowy warto wykonywać w oparciu o szeroki materiał językowy.

Zauważyłam, że duża część dzieci ma problem z rozpoznawaniem części mowy. Nie jest to nic złego, a nawet jest naturalne. Od kilku lat pracuję tylko z uczniami, którzy do szkoły poszli jako sześciolatki. Oni są na innym etapie rozumowania... Trudno jest im wyszukiwać w tekstach części mowy, trudno jest im zrozumieć ideę teorii językowej bez wystarczającej liczby ćwiczeń.
- Czy słowo "brat to przymiotnik? - Jakie pytania pomagają nam rozpoznać przymiotniki? - Jaki?! Jaka?! Jakie?! - Pięknie. To zobaczmy, czy słowo "brat" pasuje, czy da się nim odpowiedzieć na to pytanie.- Jaki brat? Pasuje!!! To przymiotnik.
Powiedzcie mi, że nie macie takich sytuacji regularnie w swojej klasie... Nie uwierzę. Wierzę jednak, że wiele ćwiczeń jest w stanie to zmienić. Jednym z nich są właśnie gramatyczne frytki znalezione na blogu Asi Apanasewicz. Gramatyka w zabawie to sposób na to, aby ćwiczenia odbywały się często i sprawiały dzieciom dużo radości.

Co jest potrzebne

- kubeczki, do których będziemy zbierać "frytki". Można taki kubeczek wykonać techniką origami. Wtedy każdy koloruje go po swojemu lub użyć gotowych kubeczków. Dostępne są na przykład w Tigerze. Może jeśli macie znajomych w fastfoodach, to ktoś Wam odda kilka...
- gramatyczne frytki, czyli szpatułki laryngologiczne lub te po lodach (tanie paczki dostępne na allegro lub w aptece) z zapisanymi różnorodnymi słowami.

Jak się bawić

Odmian jest bardzo wiele. Możemy u uczniów "składać" konkretne zamówienie np. dwie frytki czasownikowe i pięć przymiotnikowych poproszę. Można składać takie samo zamówienie u wszystkich zapisując je na tablicy lub u każdego inne. Wtedy warto zrobić karteczki z zamówieniami, które otrzymują uczniowie. Uczniowie wyszukują wśród patyczków, te, które są im potrzebne. Patyczki można ułożyć w pudełeczkach w kilku miejscach w sali.
Można też przygotować kubeczki, do których zbiera się konkretne frytki np. tylko te czasownikowe lub przysłówkowe.

Jednym ze sposobów na współpracę jest to wymiana frytek. Każdy uczeń dostaje kilka patyczków np. 5. Jego zadaniem jest zebrać swoje zamówienie poprzez wymianę z innymi. Pomaga to uczniom, którzy nadal nie radzą sobie z rozpoznawaniem części mowy. Nie są skazani na samodzielne szukanie, które mogłoby się skończyć niepowodzeniem. Mogą poprosić kogoś o pomoc. W czasie wymiany koledzy i koleżanki wytłumaczą im, co jest przymiotnikiem, a co rzeczownikiem.

Gramatyka w zabawie

Najważniejsze w całej zabawie jest to, że dzieci nie kojarzą jej z trudną nauką. Wiedzę, że to sposób na ćwiczenia i na naukę, ale dobrze się przy tym bawią i chcą wielokrotnie wracać do realizowania zamówień na frytki.

Tutaj instrukcja, jak zrobić kubeczek.

1 komentarz: