poniedziałek, 27 czerwca 2016

Edukacja językowa - Opis drzewa

Jak ciekawie i praktycznie opisywać drzewa...i oczywiście wszelkie inne rośliny.

- Popatrz na zdjęcie i opisz drzewo.
- Wybierz drzewo i je opisz.
- Wykonaj opis brzozy.
Kto z nas nie zna takich poleceń. Pełne są ich ćwiczenia i karty pracy. Oczywiście są one jak najbardziej w porządku w ramach ćwiczeń, jednak ile ich można wykonać, aby się nauczyć opisu i nie zanudzić?

Nie warto za dużo mówić i pisać o drzewach, o krzewach, o kwiatach i warzywach, jeśli się ich nie dotyka, nie obejmuje, nie wącha i próbuje. Dzieci w klasach I-III są na tyle małe, że ciężko opisywać im coś, czego nie znają. A przecież drzewa są wszędzie wokół nas. Nie znam szkoły, która nie ma ich na swoim terenie.

 

Etykiety drzew

Aby utrwalić opisywanie drzew, warto z klasą przejść się po szkolnym i około-szkolnym terenie. Przyjrzeć się drzewom i wykonać ich etykiety. 
W Szkole Międzynarodowej na Jagielskiej w Warszawie przy każdym drzewie i krzewie stoi tabliczka z jego opisem. W mojej szkole w tym roku klasy drugie przygotowały opisy drzew, gdzie nauczycielka p. Monika pokusiła się nawet o przygotowanie kodów qr, które odsyłają do opisu drzewa w Wikipedii. Piękny, bardzo aktualny i ciekawy w odbiorze pomysł!

Prosta sprawa

Etykiety przygotować niezwykle łatwo. Wystarczy przecież kartka papieru, pióro, kredki i folijka, która sklejona taśmą nie będzie przepuszczała wody. Jeśli dysponujemy laminarką, to oczywiście opisy najlepiej zalaminować i wtedy przywiązać do drzew.
Tak przygotowane opisy, to nie tylko ciekawe zajęcie dla piszących, ale też fantastyczne urozmaicenie przerw dla dzieci, które spędzają wolny czas na świeżym powietrzu.


Praca domowa

To nie jest pomysł odkrywczy, ani szczególny. Po prostu przypomnienie, że doświadczanie dla dzieci jest szczególnie ważne. Praca domowa z tego tematu może brzmieć tak:
- Wyjdź na spacer i znajdź drzewo, które Ci się podoba. Przyjrzyj mu się uważnie, dotknij liści i kory.  Możesz objąć jego pień i przytulić się do niego. Opisz to drzewo. 
Dodatkowo można zasugerować uczniom pytania, które pomogą wykonać opis:
- Jakiej wielkości jest drzewo w porównaniu do Ciebie?
- Jakiej wielkości jest drzewo w porównaniu do innych drzew?
- Czy jego liście podobne są do liści innych drzew w otoczeniu? 
- Czy liście są wielkości Twojej dłoni?
- Czy to drzewo Ci się podoba?
- Czy to drzewo jest potrzebne? 
- Gdzie jeszcze spotkasz takie drzewa? 

Można też poprosić uczniów, aby wykonali opis konkretnego, wybranego przez nas drzewa, które na pewno znajdą w swoim otoczeniu. 

Autorka: Róża, lat 7

Polecam stronę http://www.wlin.pl/las/, która jest skarbnicą wiedzy dla dzieci i dorosłych. 

0 komentarze:

Prześlij komentarz