sobota, 12 marca 2016

Edukacja językowa - List od pingwina

Antarktyda powoli topnieje. Czy zechcesz mnie stad zabrać? (...) Będę mieszkał u Ciebie w lodówce. - napisał jeden z pingwinów w swoim liście.
Umiejętność pisania listów jest jednym z ważnych celów, które stawia przez uczniami nauczyciel. Jak w ciekawy i przyjemny sposób zmotywować uczniów do pisania?


Osobiście, jako nauczyciel (i uczennica lata temu), nie lubię pisania listów na lekcji. Wydają mi się dużo bardziej sztuczne niż pisanie opowiadań. W dzisiejszych czasach praktycznie nikt listów nie pisze, tłumaczenie, że to taki e-mail na papierze nie przemawia do mnie. Poza tym jakoś wyobrażanie sobie, że masz napisać do kogoś list jest dla mnie trudniejsze niż pisania opowiadania, które nie jest dla jednej konkretnej osoby.
Oczywiście pisanie listów należy ćwiczyć, jednak wydaje mi się szczególnie ważne stwarzanie takich sytuacji dydaktycznych, w których stanie się to choć trochę bardziej realne. Mianowicie - Piszę list do kolegi z klasy.


Nie jest to jednak taki zwykły list, bo przecież zwyczajnie to można sobie porozmawiać na przerwie. Proponuję zajęcia "List od pingwina".

Przebieg zajęć

1. Zajęcia zaczynamy od zebrania informacji i materiałów na temat Antarktydy i zwierząt, które ją zamieszkują. (Więcej w materiałach dodatkowych na końcu wpisu.) Ta część nie oznacza oczywiście, że trzeba zrobić ją tego samego dnia. My w tym roku uczestniczyliśmy w projekcie scientix.pl Instytutu Geofizyki PAN, w ramach którego przygotowano lekcje on-line z Polskiej Stacji Arktycznej im. Arctowskiego. Lekcje odbywają się bezpłatnie, wystarczy się na nie zapisać.


2. Pisanie listu rozpoczynamy od wcielenia się w rolę. Proszę uczniów, aby usiedli lub wygodnie się położyli, nic nie mówili, tylko słuchali i zaczynam opowieść:
Zamknij oczy. Wyobraź sobie, że jesteś pingwinem. Rozejrzyj się wokół siebie. Gdzie mieszkasz? Na zimnej, lodowej Antarktydzie? U wybrzeży Afryki lub Nowej Zelandii? Czy może na wyspach Galapagos? Popatrz, co jest w okół ciebie. Czy są tam rośliny lub inne zwierzęta? Popatrz na siebie. Możesz przejrzeć się w wodzie, która płynie pod twoimi łapami. Jak wyglądasz? Jesteś dużym czy małym pingwinem? Jak wygląda twoja głowa? Jakim pingwinem jesteś? Przyjrzyj się sobie uważnie. Czy mieszkasz tam sam? Czy jest z tobą rodzina? Chyba czas na śniadanie. Wyobraź sobie, że wskakujesz do wody. Czas zapolować. Co zjadłeś? Wychodzisz z wody. Co teraz zrobisz? Co lubią robić pingwiny takie jak ty? ...itd. 



3. Po takiej opowieści uczniowie otrzymują zadanie, którym jest napisanie listu od pingwina. Przecież są teraz pingwinami, prawda? Listu nie piszemy tak po prostu. Adresatem listu jest dziecko, które mieszka w Polsce. Nie jest to też przypadkowe dziecko. Tak się składa, że są uczniowie klasy (w moim przypadku) 3b. W ten sposób uczniowie dowiadują się, że będą nawzajem pisać do siebie listy. Losujemy, kto będzie naszym adresatem. Przydają się do tego patyczki z imionami.

4. Najpierw uczniowie piszą listy na brudno, a później przepisują je na przygotowaną przez siebie lub wydrukowaną papeterię. Doskonałe szablony na stronie printoteka.pl.


5. Ostatnim etapem jest włożenie listów do kopert (mogą być przygotowane z kartki) i zaadresowanie. Listonosz rozdaje gotowe listy i... radości nie ma końca!

Materiały dodatkowe na cykl o pingwinach

Video z lekcji on-line z 9 marca 2016 roku

Czytanie ze zrozumieniem oraz gra on-line (może jako praca domowa?)
 

Prace plastyczne na pinterest.com

Piękny pomysł na pracę plastyczną znalazłam na blogu klas z Wejherowa - TUTAJ. Można wykorzystać także do pracy nad stopniowaniem przymiotników...

Gra - szybkie pisanie na klawiaturze


0 komentarze:

Prześlij komentarz