Tworzenie gier planszowych to nie lada wyzwanie. Warto je podjąć, bo efekty są fantastyczne! Zobaczcie sami.
O walorach edukacyjnych gier mówi się obecnie dużo, coraz więcej. Niedocenianie i zapominane planszówki wracają do łask. Wśród ważniejszych zalet wprowadzania gier do edukacji Mirosław Dąbrowski wymienia m. in. takie:
- nauka przestrzegania reguł
- umiejętność radzenia sobie z przegraną
- współpraca
- komunikowanie się
- dostrzeganie związków
- tworzenie strategii
- planowanie
- nauka konkretnych zagadnień.
Granie w gry nie tylko bawi, ale wiemy też, że uczy. Gry w łatwy i przyjemny sposób pozwala powtórzyć zagadnienia, wprowadzić temat czy przećwiczyć sprawności, które tego wymagają.
Tworzenie gier to sprawa dużo bardziej złożona. Wymaga dużego zaangażowania i znajomości reguł rządzących światem gier. Teraz już nie wystarczy wykonywać instrukcji, trzeba je samodzielnie wymyślić. Trzeba mieć pomysł i plan oraz cierpliwość na jego wykonanie. gra musi być spójna i logiczna, aby inni chcieli w nią grać. Tworzenie gier to także doskonały sposób na rozwijanie kreatywności i miejsce na dziecięcą wyobraźnię.
Pisałam już o tworzeniu gier, jako sposobie na spotkanie z lekturą, pisałam też o robakach, jako sposobie na rozwijanie kompetencji matematycznych i lingwistycznych. Dziś czas, aby zacząć pokazywać gry stworzone przez moich uczniów! Są one szczególnie docenianie przez rówieśników, którzy chętnie grają z twórcą, chwalą pomysł i wykonanie.
Oto matematyczna gra planszowa, którą wykonała w czasie ferii świątecznych uczennica klasy II, Maja.
Zobaczcie, co o swojej grze powiedziała Maja, lat 7:
Zrobiłam choinkę dlatego, że były święta. Pola nie są kwadratowe tylko okrągłe. Tak, jak bombki. Dużo gram w gry i podpatruję, jak się je robi. Sama taką wymyśliłam. Najtrudniejszy był opis gry, jak to napisać. Dość trudno było zrobić taką grę, ale bardzo mi się podobało.
Niebawem kolejne gry wykonywane przez najmłodszych.
Droga Maju!
OdpowiedzUsuńTwoja gra jest o wiele ciekawsza od tych ze sklepu! Ma wiele zadań, jest ładniejsza, ma dodatkowe akcesoria w postaci choinek origami. Jestem wychowawcą klasy II w Pile i na pewno pokażę Twoja grę jako świetny przykład do zabawy i nauki. Bo w grę można grać i grę można stworzyć!!! Gratuluję autorce Mai tak wspaniałego pomysłu! Myślę, że nie tylko Ty jesteś zadowolona, ale Twa wychowawczyni i rodzice są z Ciebie na pewno dumni! Pozdrawiam serdecznie i życzę kolejnych pomysłów.
Maju! My w klasie też czasem robimy gry planszowe, pokaże moim uczniom Twoją grę, może znowu zechcą jakąś zrobić. Myślę, że bardzo się napracowałaś, prawda? Gra jest piękna no i niepowtarzalna. Gratuluję!
OdpowiedzUsuńMaju, jaka piękna praca! Duża estetyka, kopertka z choinkami mnie zachwyciła szczególnie. Na pewno do gry w Twoją grę ustawia się kolejka. Sama chętnie bym zagrała w tę grę. Jutro pokażę ją moim pierwszakom. Gratuluję Ci pomysłu i super wykonania.
OdpowiedzUsuńMaju! Wykazałaś się dużą pomysłowością. Gra jest ciekawa a wykonanie zachęca do zabawy. Pewnie nie raz sięgniecie po nią z kolegami i koleżankami :) Gratuluję!
OdpowiedzUsuńAle fajnie! Sama chciałabym pograć w taką grę. Czy będzie można ja gdzieś kupić albo dostać w przyszłości?
OdpowiedzUsuńŚwietna! :-)
OdpowiedzUsuńW sumie jest to to na pewno fajny sposób na to, aby dzieci poprzez zabawę polubiły liczenie. Moje dzieciaki również na tą chwilę uwielbiają klocki słomki https://modino.pl/klocki-slomki-rurki i jestem zdania, że tak kreatywne zabawki również są fajne.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń