sobota, 12 sierpnia 2017

Matematyka - Ważenie w praktyce

Jak sprawić, aby lekcje o ważeniu miały sens? Warto połączyć je z tematem o zdrowym żywieniu i zbadać zawartość cukru w pożywieniu. 


Co jest potrzebne

- opakowania po przekąskach, słodyczach, napojach i jogurtach,
- waga,
- łyżki,
- woreczki strunowe.

Przebieg zajęć


  1. Ważymy różne przedmioty. Wyniki warto zapisać w zeszytach. Przypomnieć wiadomości o miarach, zapis i nauczyć się korzystać z wagi.
  2. Odczytujemy i wyjaśniamy informacje z etykiet: nazwa, producent, waga produktu, składniki, wartość odżywcza, itp.
  3. Szukamy informacji o zawartości cukru (na etykiecie są weglowodany --> w tym cukry, ta druga informacja nas interesuje).
  4. Sprawdzamy, czy jest informacja o zawartości cukru w całym produkcie, czy tylko w 100 gramach.
  5. Ustalamy, ile cukru jest w danym produkcie.
  6. Odmierzamy właściwą ilość cukru, którą wsypujemy do torebek.
  7. Torebki zamykamy i przyklejamy na planszach razem z opakowaniem.


Warto takie plansze wykorzystać do powieszenia na korytarzu szkolnym. (Uwaga, uczniowie często wyjadają cukier z torebek...) Dla uczniów zawsze dużym zaskoczeniem jest zawartość cukru w niektórych produktach, które uznawane są za zdrowe typu mleczne przekąski, jogurty.



Naprawdę wspaniała lekcja. Brudna, pełna cukru wszędzie, ale to prawdziwe ważenie, które ma sens. Taka matematyka połączona z życiem zostaje w głowach na trochę dłużej.

Udało Wam się zrobić takie zajęcia? Jakieś wnioski? Dzieciaki były czymś zdziwione?

4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. To prawda! Choć wymaga cierpliwości :) nie lubię bałaganu i ta praca to ciągłe wyzwania..

      Usuń
  2. Rewelka też już się przymierzam do takiej lekcji��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Trzymam kciuki! Jeśli się uda, to może prześlesz jakieś zdjęcia lub wrzucisz na fanpage?

      Usuń