Zachęcam wszystkich do wykonania z dziećmi fantastycznego eksperymentu pod nazwą "Torebka Fakira".
Eksperyment z "przebijaniem" torebki jest pełen emocji i zaskoczenia. Myślę, że przed wiosną mamy teraz ostatni moment na wykonanie go na świeżym powietrzu, co jest dużo łatwiejsze, ponieważ w trakcie leje się dużo wody...
Przygotowanie
W mojej klasie eksperymenty zaczynają się od zapisania kilku rzeczy w zeszycie do eksperymentów. Wszystko notujemy z dwóch powodów. Po pierwsze na czas lekcji zamieniamy się w naukowców, badaczy, a oni przecież muszą wszystko notować. Ale także, aby kiedyś móc wykonać eksperyment jeszcze raz...na przykład z kuzynką lub wujkiem. W zależności od tego, co chcemy osiągnąć można samodzielnie zapisywać lub dać uczniom wydrukowaną instrukcję lub też wyświetlić ją tylko na tablicy albo przeczytać w książce.Nasz schemat:
1. Co jest potrzebne: torebka foliowa, woda, kredki lub ołówki.
2. Instrukcja:
- Napełnij torebkę foliową wodą.
- Zamocuj torebkę na sznurku lub zlewie tak, aby nie spadła.
- Wbijaj kredki.
3. Hipoteza - Co się stanie?
Tutaj dajemy uczniom szansę wykazania się. Wszystkie pomysły są dobre, ważne i wartościowe.
4. Wnioski: ...
Eksperyment
Czas na wykonanie eksperymentu. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest, aby każdy uczeń mógł wykonać swój eksperyment. Można to robić w parach, pomaganie sobie jest ważne. Jednak doświadczanie przez swoje własne działanie jest najważniejsze. Nie chodzi o to, aby dzieci patrzyły. Chodzi o to, aby same wbijały kolejne ołówki. Chodzi o to, żeby miały z tego wiele radości i ... zaskoczenia.Eksperyment "Torebka Fakira" wymaga sporo organizacji, cierpliwości i miejsca. My zawiesiliśmy torebki na sznurku. Było trudno. Spinacze ich nie utrzymają, trzeba przywiązywać i zabezpieczać spinaczem do bielizny. Najłatwiej byłoby zrobić to nad zlewem, jednak przy całej klasie trudno znaleźć miejsce z tyloma zlewami...
Użyliśmy torebek do mrożenia owoców, które w połowie napełnialiśmy wodą.
Wnioski
...czyli weryfikujemy hipotezę. Każdy eksperyment notujemy między innymi po to, aby dotrzeć do tego momentu, w którym możemy zastanowić się, czy nasze przypuszczenia się sprawdziły. Wnioski często notujemy wspólnie, całą grupą. Staramy się je sformułować możliwe jasnym i naukowym (jak na ośmiolatków) językiem. Przecież na tę lekcję zamieniamy się w badaczy, naukowców.Zobaczcie, jak wyglądała nasza lekcja.
Eksperyment pochodzi z książki wyd. Jedność.
0 komentarze:
Prześlij komentarz