Pomysły na zajęcia przygotowane i zaproponowane w pakiecie piktografia są dla dzieci przygodą i chwilami niektórym zupełnie nie kojarzą się z matematyką. Bo co ma wspólnego z matematyką "Zabawa w Detektywa"?
Dzieciaki bardzo entuzjastycznie zareagowały na wiadomość o tym, że drugi raz będziemy rozwiązywać zagadkę detektywistyczną. Tym razem pora na odnalezienie skarbu - skrzyni ze złotymi monetami, która dawno temu została zakopana w pewnym ogrodzie. Jest to zagadka przeznaczona dla klas pierwszych, jednak od niej można zacząć pracując nawet ze starszymi. Moi uczniowie zupełnie się nie nudzili, nawet ci, którzy są już w klasie trzeciej.
Całą historię znajdziecie tutaj.
Od czego się zaczęło?
Przede wszystkim od pytań o to, czy to prawdziwa historia. Zanim zajęliśmy się jej rozwiązaniem podyskutowaliśmy o ukrywaniu monet, starych mapach i planach.
Przerysowanie niepełnego planu
Zaczęliśmy od tego, że uczniowie przerysowywali z tablicy plan, z którym mieliśmy pracować. Nie dostali gotowego. Umieszczenie na kartce kilku elementów, które muszą być ułożone w konkretny sposób, jest bardzo kształcące i pozwala na początku zajęć skupić uwagę.
Słuchanie opowieści i dorysowywanie brakujących elementów
Każdy z uczniów pracował na swojej kartce, jednak wzajemnie się wspierali i dyskutowali. W czasie używania kierunków góra - dół, prawo - lewo zamienialiśmy je na północ - południe, wschód - zachód (propozycja uczniów).
Rozwiązanie zagadki
Opowieść przeczytana została fragmentami kilka razy. Na koniec jeszcze raz w całości, aby wszyscy mogli sprawdzić, czy zgadza się z ich planem. Odpowiedź wcale nie była taka oczywista i wymagała dość długiej dyskusji, powtarzania po raz kolejny fragmentów opowieści. Wzajemnie się przekonywali, pokazywali sobie, czym różnią się ich plany i ustalili, które mogą być błędne i dlaczego. Ostatecznie, w odróżnieniu od poprzedniej, udało nam się ustalić wspólną odpowiedź - wszyscy zgodzili się, że skarb został zakopany...
No właśnie, gdzie ten skarb?
Detektyw to wspaniała zabawa. Rozwiązywanie zagadek uczy orientacji przestrzennej, logicznego myślenia, wiązania faktów, wnioskowania i przede wszystkim zaspokaja naturalną ciekawość dziecka. Czyż nie jest wspaniale na chwilę zamienić się w detektywa? Mieć swoich współpracowników? Razem z nimi wyruszyć do krainy wyobraźni?
A kiedy bycie detektywem już nie wystarczy, można samemu ukryć wymyślony skarb... i wyruszyć na jego poszukiwanie razem z koleżankami, rodzicami lub rodzeństwem.
0 komentarze:
Prześlij komentarz