niedziela, 4 marca 2018

Matematyka - Figury geometryczne

Patrząc na to, co proponuje nam program w kwestii figur geometrycznych uważam, że w większości klas zaczynanie tego mija się z celem i jest jednak trochę stratą czasu. Proponuję więc zabawy z figurami i wielokątami pod tytułem: Jak inaczej nazwać gwiazdę?


Pokażcie mi prawidłowo rozwijające się dziecko w klasie 1, które nie zna podstawowych figur. Jeśli prawidłowo się rozwija, to ma tę wiedzę po przedszkolu w małym palcu. W mojej opinii to na czym warto się skupić to nazewnictwo: boki, katy, obwód, przekątna... czy też odróżnianie prostokąta od kwadratu.


Proponuję jednak pójść już z najmłodszymi trochę dalej.
Ja postanowiłam wykorzystać stare kartony, które nie są mi do niczego potrzebne. O pomocach robionych z tzw. śmieci najwięcej opowie Wam Joanna Apanasewicz (jej książka o pomocach robionych ze niczego TUTAJ)

Jak przygotować pomoce?

Wycięłam różnego rodzaju figury - wielokąty. Z jednej strony mają znak zapytania, a z drugiej zaznaczone kąty. Specjalnie nie podpisuję figur, aby nie ułatwiać dzieciom zadania. Same pogłówkują nad tym ilo-to-kąt!
Jako karty odpowiedzi przygotować można osobne plansze z odrysowanymi figurami. Tam znów zaznaczam kąty, numeruję je i podaję nazwę wielokąta np. pięciokąt, ośmiokąt, dziesięciokąt.
- Proszę pani, a czy może być tysiącokąt? A milionokąt?
 

Jak pracować?

Wielokąty dzieci oglądają patrząc na stronę ze znakiem zapytania. Druga ma być podpowiedzią lub sposobem sprawdzenia. Liczą kąty, nazywają wielokąt i np. sprawdzają swoje przemyślenia z kartą odpowiedzi . Można też poprosić, aby odrysowywały swoje wielokąty. Wtedy części z nich łatwiej będzie zaznaczyć wszystkie kąty.


Co jeszcze z figurami?

Ostatnio przy okazji posiadania na próbę Ozobotów pokusiliśmy się o stworzenie dla nich miasta. Miało swoją nazwę "Miasto kształtów".



Bawiliśmy się także patyczkami (niestety piankowymi, które się wyginają - polecam więc patyczki laryngologiczne lub inne twardsze przedmioty). W grupach budowaliśmy dywany z trójkątów. Przy okazji sprawdzaliśmy, ile patyczków potrzeba, aby zbudować 3, 4 czy 5 trójkątów.




To co, wiecie już: Jak inaczej nazwać gwiazdę? :) 

0 komentarze:

Prześlij komentarz