czwartek, 6 lipca 2017

Przyroda - Projekt "Magiczna Fasola" - część II

Fasola - jedno małe ziarenko - może stać się magiczna i posłużyć jako element kształtujący wiele ciekawych umiejętności. 

Etap III

Poznajemy baśń

Po założeniu hodowli i obserwacjach przychodzi czas kolejne etapy zajęć z fasolą.
"Jaś i magiczna fasola" (Jack and the beanstalk) to staroangielska baśń, która ma bardzo wiele wersji. Czasem mówi się, że nie jest zbyt wychowawcza, ponieważ chłopiec z mamą są bogaci dzięki kradzieży. Jaś bowiem wspina się po łodydze fasoli do zamku olbrzyma, któremu kradnie początkowo kurę znoszącą złote jaja, a później jeszcze magiczną harfę, która umila czas grając swojemu właścicielowi przepiękne melodie. Aby więc baśń nie miała zbyt złego przesłania, zwraca się uwagę na to, że olbrzym był zły... z założenia. Ja nie zajmuję się omawianiem baśni zbyt szczegółowo, traktujemy ją jako inspirację do działań.

Przed obejrzeniem filmu dzieci otrzymują plan wydarzeń (wersja do wydruku do pobrania TUTAJ), który próbują ułożyć w odpowiedniej kolejności, jak się okazuje nie wszyscy znają baśń, a nawet jeśli znają, to nie do końca pamiętają, co po kolei się w niej działo. Następnie słuchamy (oglądamy) baśń i dzieciaki sprawdzają, czy udało im się punkty ułożyć w odpowiedniej kolejności. Lubię bardzo krótką wersję (5 minut - link poniżej), dzięki czemu możemy posłuchać jej dwu a nawet trzykrotnie.

Po ustaleniu zgodności planu z rzeczywistością dzieci naklejają go w zeszytach, jako kolejne liście magicznej fasoli rosnącej ku niebu.

Etap IV
Przesadzamy fasolę

Przesadzanie fasolek ze słoika do doniczek z ziemią to niezwykle ważny element pracy! Wzbudza chyba najwięcej emocji i uczniowie podchodzą do niego z wielką uwagą, powagą i zaangażowaniem. Każda fasolka jest najważniejsza, trzeba się o nią troszczyć i bardzo uważnie zająć. Najlepiej byłoby przesadzać fasole do ogródka przy szkole, jednak rozumiem, że nie wszędzie są na to warunki. Doniczka jest równie dobrym miejscem do życia.

  

 

Etap V
Zamek olbrzyma

Kolejnym etapem pracy z fasolą jest wykonanie zamku olbrzyma. Dzieciaki robią to na sztywnym papierze, najlepiej z obu stron. Doklejają watę, bo przecież zamek był ponad chmurami. Następnie naklejają zamek na tyczkę i wszystko to umieszczają w przesadzonej doniczce z fasolą.
Z nadzieją, iż fasola owinie się wokół tyczki i podobnie, jak w baśni dotrze aż do zamku olbrzyma.

Etap VI
Opowiadanie twórcze

Rosnąca w kierunku zamku fasola (ta własna) jest świetną inspiracją na napisana własnej baśni. Uczniowie wyobrażają sobie, że pewnego dnia budzą się, a za ich oknem rośnie ogromna roślina, wygląda tak samo, jak magiczna fasola z baśni...
Ciekawe, co może się przydarzyć, gdy Kasia, Ewa, Wojtek i Tomek zaczną się po niej wspinać. Dokąd trafią? Jaka przygoda ich spotka?

Etap VI
Programujemy

Osoby, które korzystają ze Scratcha mogą pokusić się o wykonanie przyjemnej i prostej animacji, którą stworzą uczniowie. Mamy wtedy kolejne fazy wzrostu fasoli, które może zobaczyć każdy. Poniższe animacje wykonali 8-letni uczniowie w czasie 45 minutowych zajęć (zwracam uwagę na to, że są początkujący w programowaniu, mieli dosłownie parę zajęć). 
https://scratch.mit.edu/projects/110007983/#fullscreen
https://scratch.mit.edu/projects/110008182/#fullscreen

TUTAJ część pierwsza działań.

0 komentarze:

Prześlij komentarz