Fasola - jedno małe ziarenko - może stać się magiczna i posłużyć jako element kształtujący wiele ciekawych umiejętności.
Etap III
Poznajemy baśń
Po założeniu hodowli i obserwacjach przychodzi czas kolejne etapy zajęć z fasolą."Jaś i magiczna fasola" (Jack and the beanstalk) to staroangielska baśń, która ma bardzo wiele wersji. Czasem mówi się, że nie jest zbyt wychowawcza, ponieważ chłopiec z mamą są bogaci dzięki kradzieży. Jaś bowiem wspina się po łodydze fasoli do zamku olbrzyma, któremu kradnie początkowo kurę znoszącą złote jaja, a później jeszcze magiczną harfę, która umila czas grając swojemu właścicielowi przepiękne melodie. Aby więc baśń nie miała zbyt złego przesłania, zwraca się uwagę na to, że olbrzym był zły... z założenia. Ja nie zajmuję się omawianiem baśni zbyt szczegółowo, traktujemy ją jako inspirację do działań.
Przed obejrzeniem filmu dzieci otrzymują plan wydarzeń (wersja do wydruku do pobrania TUTAJ), który próbują ułożyć w odpowiedniej kolejności, jak się okazuje nie wszyscy znają baśń, a nawet jeśli znają, to nie do końca pamiętają, co po kolei się w niej działo. Następnie słuchamy (oglądamy) baśń i dzieciaki sprawdzają, czy udało im się punkty ułożyć w odpowiedniej kolejności. Lubię bardzo krótką wersję (5 minut - link poniżej), dzięki czemu możemy posłuchać jej dwu a nawet trzykrotnie.
Po ustaleniu zgodności planu z rzeczywistością dzieci naklejają go w zeszytach, jako kolejne liście magicznej fasoli rosnącej ku niebu.
Etap IV
Przesadzamy fasolę
Przesadzanie fasolek ze słoika do doniczek z ziemią to niezwykle ważny element pracy! Wzbudza chyba najwięcej emocji i uczniowie podchodzą do niego z wielką uwagą, powagą i zaangażowaniem. Każda fasolka jest najważniejsza, trzeba się o nią troszczyć i bardzo uważnie zająć. Najlepiej byłoby przesadzać fasole do ogródka przy szkole, jednak rozumiem, że nie wszędzie są na to warunki. Doniczka jest równie dobrym miejscem do życia.
Etap V
Zamek olbrzyma
Kolejnym etapem pracy z fasolą jest wykonanie zamku olbrzyma. Dzieciaki robią to na sztywnym papierze, najlepiej z obu stron. Doklejają watę, bo przecież zamek był ponad chmurami. Następnie naklejają zamek na tyczkę i wszystko to umieszczają w przesadzonej doniczce z fasolą.Z nadzieją, iż fasola owinie się wokół tyczki i podobnie, jak w baśni dotrze aż do zamku olbrzyma.
Etap VI
Opowiadanie twórcze
Rosnąca w kierunku zamku fasola (ta własna) jest świetną inspiracją na napisana własnej baśni. Uczniowie wyobrażają sobie, że pewnego dnia budzą się, a za ich oknem rośnie ogromna roślina, wygląda tak samo, jak magiczna fasola z baśni...Ciekawe, co może się przydarzyć, gdy Kasia, Ewa, Wojtek i Tomek zaczną się po niej wspinać. Dokąd trafią? Jaka przygoda ich spotka?
Etap VI
Programujemy
Osoby, które korzystają ze Scratcha mogą pokusić się o wykonanie przyjemnej i prostej animacji, którą stworzą uczniowie. Mamy wtedy kolejne fazy wzrostu fasoli, które może zobaczyć każdy. Poniższe animacje wykonali 8-letni uczniowie w czasie 45 minutowych zajęć (zwracam uwagę na to, że są początkujący w programowaniu, mieli dosłownie parę zajęć).
https://scratch.mit.edu/projects/110008182/#fullscreen
TUTAJ część pierwsza działań.
0 komentarze:
Prześlij komentarz