piątek, 17 kwietnia 2015

Edukacja językowa - Ścieżka opowieści

Ścieżka opowieści choć skupia się na mówieniu w dużym stopniu dotyczy...pisania.  


Jeśli ktoś  potrafi opowiedzieć historię, z dużym prawdopodobieństwem nie będzie miał problemu z jej zapisaniem. Nie można ćwiczyć pisania bez ćwiczeń w mówieniu i opowiadaniu. 

Ścieżka opowieści to pomysł na ciekawe zajęcia trenujące sprawność mówienia i przygotowujące do pisania. 

Co jest potrzebne:

- długi kawałek papieru (może być tapeta)
lub sznurek, kreda 
- kredki 
- historia

Przebieg zajęć

Zajęcia zaprezentowane tutaj odbyły się, jako fragment omawiania lektury "Czarna owieczka". 
Uczniowie zostali podzieleni na zespoły 4-5 osobowe. Myślę, że 6 osób to maksimum ze względu na późniejsze opowiadanie. Otrzymali papier z narysowaną ścieżką - nasze już były całe kolorowe. 
Zadaniem każdej grupy było narysowanie kolejnych wydarzeń w taki sposób, aby później idąc po ścieżce można było o nich opowiedzieć. 

Przed pracą ustaliliśmy, że warto ją najpierw zaplanować. Uczniowie stwierdzili, że można się podzielić fragmentami, ale trzeba to wcześniej przemyśleć, żeby później nie zabrakło na coś ważnego miejsca. 

W trakcie pracy zrobiliśmy przerwę, aby porozmawiać o wnioskach z dotychczasowego rysowania:
1. Jeśli każdy w tym samym czasie pracuje, to szybciej można skończyć. 
2. Nie trzeba rysować bardzo dokładnie, bo kartka jest bardzo duża. Gdyby rysować wszystkie szczegóły, to praca będzie trwała bardzo długo. 
3. Nie trzeba rysować wszystkiego. Ważne są najważniejsze wydarzenia. 

Jeśli bliżej się przyjrzeć, to wnioski te poza pierwszym, który dotycz pracy w grupie i współpracy, są istotne przy pisaniu streszczeń lub niedługich opowiadań. Z rysowania przekładają się na mówienie, a następnie na pisanie

Po zakończeniu pracy w grupach przechodzimy do opowiadania. Można najpierw poprosić, aby uczniowie przygotowali opowieść, a następnie ją zaprezentowali. Można zrobić to też odwrotnie. Jedna lub dwie chętne osoby prezentują swoją opowieść przed całą klasą. Rozmawiamy o tym, co jest ważne, a później uczniowie rozchodzą się do grup i opowiadają sobie historię już w grupach. 

Zalety

1. Rozwijanie mówienia.
2. Przygotowanie do pisania opowiadań, strzeszczeń itp.
3. Nauka współpracy.
4. Nauka planowania.
5. Ćwiczenia rozwijające manualnie - rysowanie.
5. Ćwiczenia rozwijające równowagę - ścieżka była dość wąska i uczniowie automatycznie zaczęli chodzić po niej niczym po równoważni.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu z prezentacji: 



Zapraszam także do obejrzenia wystąpienia z konferencji INSPIR@CJE 2015- ścieżka opowieści w 2 części:

Pomysł:

0 komentarze:

Prześlij komentarz