Interpunkcja to problem ogólnoludzki... Ma wiele aspektów. Na początku edukacji liczą się znaki kończące zdanie - Czy tu powinna być kropka, znak zapytania, czy wykrzyknik? A w pewnym momencie nawet bardziej moment zakończenia długiego zdania... Najwięcej kłopotów przysparza jednak przecinek.
Wiem, że wątpliwości związane z interpunkcją nigdy nie znikną. Często zależą od wrażliwości i przede wszystkim od dojrzałości. Przecinek dla małych dzieci jest bardzo problematyczny. Zasady w tym wieku często są dla nich taką abstrakcją, że istnieją tylko w regułkach i teorii.Oto jeden z ciekawych sposobów na podsumowanie/zainteresowanie/powtórzenie czy też po prostu stworzenie ciekawej pomocy dotyczącej przecinka.
Proponuję przygotować harmonijkową tablicę.
Co jest potrzebne
- kartka formatu a3 lub a4 na podstawę- kilka sklejonych ze sobą kolorowych kartek złożonych w harmonijkę - jedna karta na 3 części
- wydrukowane lub wyraźnie zapisane słowa, przed którymi stawiamy przecinek
- paski papieru do zapisania zdań
- tytuł tablicy - np. wydrukowany
Przebieg pracy
Uczniowie otrzymują - losują - słowa, przed którymi stawiamy przecinki. Można je wspólnie ustalić i zapisywać. Ja wydrukowałam, aby wyraźnie było je widać.Uczniowie samodzielne lub w grupach układają i zapisują zdanie, w którym używają danego słowa.
Przecinek i słowo - klucz zaznaczają kolorem, aby przyciągało wzrok.
Przygotowane w ten sposób zdania i słowa przyklejają na przygotowanym do tego papierze w formie harmonijki.
Pomysł na zapięcie tutaj:
Świetny pomysł!
OdpowiedzUsuńDziękuję! Niebawem z nową trzecią klasą będę testowała! :)
UsuńSuper pomysł, wykorzystam go na pewno:)
OdpowiedzUsuń